انتقاد از ترانه پرحاشیه محسن چاوشی
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۰۶۸۸۳
محسن چاوشی، خواننده موسیقی پاپ قطعه ای را منتشر کرده که مورد انتقاد موافقان و مخالفانش در عرصه نقد موسیقی قرار گرفته است.
به گزارش ایمنا، وقتی برای سریال شهرزاد هم شعری سرود و خواند، خیلیها او را مورد نقد قرار دادند اما با این حال شعرش فرازهایی قابل دفاع هم داشت و برخوردها با آن مثل خیلی شعرهای دیگر بود؛ عده ای مخالفش بودند و عدهای موافق.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
چاوشی در تازهترین قطعهای که منتشر کرده، کلامی را خوانده که کیفیت پایینی دارد، خیلی پایین. آنقدر که رسانهها پر شده از نقد شعرهای او و محمدعلی بهمنی، شاعر و عضو شورای شعر و ترانه وزارت ارشاد گفته کیفیت شعرهای چاوشی پایین است. البته بهمنی قبل تر هم درباره برخی ترانههایی که چاوشی می خواند چنین نظری داشت؛ اما خیلیها او را محکوم کردند به داشتن دید بسته و محدود دیدن کلماتی که شاعران استفاده میکنند.
چاوشی با شعری که سروده و خوانده خوب نشان داده که چرا در انتخاب شعرهای مولانا موفق است. او موسیقی درونی شعرهای مولانا را خوب میفهمد و در تقلید از مولانا در سرایش شعر، این ریتم و موسیقی درون کلام را رعایت کرده، اما مگر شعر فقط همین موسیقی درونی است؟ شعر هم مانند موسیقی، خوانندگی و هر پدیده دیگر نیاز به دانش و فهم و آگاهی دارد. شاعر باید بتواند سواد و فهم کافی از کلمهها داشتهباشد، به جهان پیرامون خود دیگرگونه نگاه کردهباشد و همین نگاهها را در قالب سرودههایش عرضه کردهباشد، یعنی شاعری هم چیزی است شبیه همان مصرع معروف حافظ که: «نه هر که سر بتراشد قلندری داند...»
سروده تازه چاوشی در بسیاری از مصرعها مشکل محتوایی دارد یا مفهوم نیست یا معنایی دارد عکس آنچه مدنظر شاعر است. عبارتهایی مثل فتح اراضی و زهر به شیرش کنید از همان نمونههایی هستند که نشان میدهند چاوشی تنها به قافیه اندیشیده و آنچه را مینویسد اندیشه نکردهاست، ضمن اینکه در مواردی قافیه هم رعایت نشدهاست.
تلاشها برای احیای خنیاگریچند سالی است که خیلیها تلاش میکنند خنیاگر باشند، خودشان شعر بسرایند، آن را بخوانند، برایش موسیقی بنویسند و ساز را هم خودشان بنوازند. این یعنی سنت خنیاگری، سنتی که در گذشته ایران دیده میشده و اتفاقی عادی بودهاست. کما اینکه رودکی پدر شعر فارسی جامع تمام این موارد بود. خنیاگری انگار ناگفته بدل شده به تب موسیقی امروز ما، همه می خواهند همهکاره قطعه موسیقی خود باشند و البته آخرش هم.... این همه نوشتیم تا برسیم به این نکته که چاوشی مثل هر آدم دیگر و هر هنرمند دیگری حق دارد که دلش بخواهد تغییرات مداوم را تجربه کند و به این گوشه و آن گوشه سرک بکشد، اما بگذارید از او خواهش کنیم قدری بیشتر احتیاط کند و مراقب خاطرات ما باشد؛ خاطراتی که حتی نوجوانها با کارهایش دارند. حیف است خوانندهای که مولانا خوانیهایش نسل تازهای را به شاعر و عارف قرن هفتم هجری گره زده، حالا پلههای محبوبیت را که حتما خیلی سخت بالا آمده، خیلی راحت پایین برود.
منبع: روزنامه جام جم
کد خبر 418925منبع: ایمنا
کلیدواژه: محسن چاوشی موسیقی مولانا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۰۶۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
(ویدئو) بغض محسن هاشمی درباره خواب عجیبی که آیتالله هاشمی ۶ ماه قبل از فوت دید
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
منبع: خبرآنلاین