آقای چاوشی لطفاً دیگر این کار را نکنید!
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۳۸۳۳۸
محسن احمدوندی در یادداشتی درباره شعر قطعه "او" از محسن چاوشی، نوشته است: شعر این کار آنقدر پر ایراد است که نیازی به نقد ندارد، یعنی اصلاً شعر نیست که بشود با معیارهای شعر سراغش رفت و نقدش کرد. ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، انتشار قطعه "او" با صدا و شعری از محسن چاوشی انتقاداتی را در پی داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محسن احمدوندی، دانشآموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی، در یادداشتی به شعر چاوشی در قطعه اخیرش پرداخته و آن را مایه "تاسف" و "تعجب" توصیف کرده است. این یادداشت که در کانال تلگرامی احمدوندی منتشر شده، به این قرار است:
آقای چاوشی لطفاً دیگر این کار را نکنید!
محسن چاوشی از خوانندگانی است که در سالهای اخیر با ایجاد پیوند بین موسیقی پاپ و شعر کلاسیک توانسته است یک گامِ رو به جلو در عرصهٔ موسیقی بردارد. او از یک سو به مدد موسیقی شاد و سرزندهٔ آثارش توانسته به سلیقهٔ نسل جوان پاسخی درخور بدهد و از سویی دیگر با انتخاب اشعار فاخری از مولانا، طیف وسیعی از دوستداران موسیقی سنتی و ادبیات کهن فارسی را به شنیدن آثارش علاقهمند کند.
چه بسیار جوانان و نوجوانانی که در این سالها نام مولانا را برای نخستین بار به واسطهٔ آهنگهای او شنیدند و برای نخستین بار متوجه شدند که سرزمینشان شاعری به نام مولانا هم داشته که شعرهایی شورانگیز و طربافزا سروده است. تا اینجای کار همهٔ اهالی فرهنگ و هنر قدردان محسن چاوشی خواهند بود. اما این خوانندهٔ عزیز به تازگی آهنگی با نام «او» خوانده که مایهٔ تعجب و تأسف است.
چاوشی در این آهنگ دیگر به سراغ اشعار مولانا نرفته است و گویا وسوسه شده که این بار علاوهبر ملودی کار، شعر آن را هم خودش بسراید، برای همین هم یک وزن دوری را انتخاب کرده و هرچه کلمه و جملهٔ بیسروته و بلاتکلیف را که دم دستش آمده در آن ریخته و لابد فکر کرده شعری در حد و اندازهٔ اشعار مولانا سروده است، البته تهمایهای از سیاست هم به آن زده و «شِبهِ علی» و «شِبهِ پیمبر» را بُرده تا شاید «علیِ اصلی» و «پیمبرِ اصلی» بیایند و در بَرَش بکشند. شاید با این کار خواسته برتری شعرش بر اشعار غیرسیاسیِ مولانا را نشان دهد، زهی خیال باطل!
شعرِ این کار آنقدر پُر ایراد است که نیازی به نقد ندارد، یعنی اصلاً شعر نیست که بشود با معیارهای شعر سراغش رفت و نقدش کرد و اگر من در اینجا از واژهٔ «شعر» استفاده میکنم از سرِ ناچاری است. این «مثلاً شعر» در خیلی جاها ایراد وزنی دارد، قافیه و ردیفش لَنگ میزند، بین مصراعهایش پیوندی نیست، جملاتش اغلب ناقص و نامفهومند، ایرادهای نحوی آن بیشمار است، برخی اجزای جمله غایبند، گاهی نهاد نیست، گاهی مفعول نیست، گاهی مسند نیست و گاهی هم فعل جمله غیبش زده است، برخی تعابیر آن سخیفند و برای بسیاری از ابیات آن به ضرب زور هم نمیتوان معنایی تراشید.
چون این «مثلاً شعر» در ادامهٔ این یادداشت میآید، بیش از این به آن نمیپردازم، زیرا کسی که با الفبای شعر آشنایی داشته باشد ـ منظورم سواد خواندن یک شعر به زبان فارسی و فهمیدن معنای آن است، نه سواد آکادمیک ادبی ـ میداند که اینها که آقای چاوشی گفته، هرچه باشد شعر نیست. البته من هم میپذیرم که هنر عرصهٔ تجربه و نوآوری است اما خوانندهای در حد و اندازهٔ چاوشی باید بهتر از من بداند که هر معلّقزدنی در عرصهٔ هنر نوآوری محسوب نمیشود.
موسیقی و شعر اگرچه دو همسایهٔ دیوار به دیوارند، اما این امر نباید این توهم را ایجاد کند که اگر هنرمندی در یکی از این عرصهها توانمند بود، میتواند در عرصهٔ دیگر هم موفق باشد. امیدوارم بعد از این چاوشی دیگر این کار را نکند، اما اگر باز هم خداییناکرده وسوسه شد که شعری از خودش بخواند، قبل از هر چیز آن را برای یکی دو نفر فارسزبان بخواند و اگر آن یکی دو نفر شعرش را فهمیدند و توانستند معنایی برایش سرِ هم کنند، کارش را ضبط و منتشر کند.
▪️شعر آقای چاوشی این است:
تاجگذاری کند آمده کاری کند
بت شکند شاه ما بندهنوازی کند
ما بنوازیم نیست نازْ بتِ بتشکن
بت بنوازد هر آن چنگ به سازی کند
آمده با قصد خود هرچه بتِ قادر است
با تبرش یک نفس دستدرازی کند
خوی علی خوی او، روی علی روی او دست به زانو زند فتح اراضی کن
تیغ کشاند به هر، کس که به ناحق گرفت عدل کشاند به هر، قصد به قاضی کند
سر بزند آنکه را خون خلایق مکید
آب رخ مردمان ریخته بازی کند
باز بگیرد خود آن، آه دلِ مردمان
خود دلِ ایتام را آمده راضی کند
در نگشاید به آن ذات که پهلوی خلق
میشکند دمبهدم، بعد نمازی کند
تیغ به فرقش زنید شیر به زهرش کنید شیر خدا باز خود بندهنوازی کند
لافتی ای پدر، لافتی جز شما
فُزْتُ بِرَبّکْ علی، فرق تو را میخرم
همچو برادرْ شهید، دست و سرم آنِ او
زهر بنوشم شها، بنده شهیدت شوم
بنده سرافکندهام، درگذر از نطفهات
قول دهم چون شما شیر خدایی روم
خوی علی خوی او، روی علی روی او دست به زانو زند فتح اراضی کن
شِبهِ علی میرود اصل به ما میرسد
دست خدا بر سرم، او برسد در برم
شِبهِ پیمبر کلان، جامهٔ تن همچو آن
جامهدران خواهمش، از سر او نگذرم
باید الله با، تیر علی ذوالفقار
سینهٔ گردنکشان اذن دهد میدرم
خوی علی خوی او روی علی روی او دست به زانو زند فتح اراضی کن
یادداشت میهمان|چاووشی خواننده خوبی است اما شاعر نیستانتهای پیام/
R1013197/P/S4,35,40/CT1 واژه های کاربردی مرتبط کتاب و ادبیاتمنبع: تسنیم
کلیدواژه: کتاب و ادبیات کتاب و ادبیات محسن چاوشی آقای چاوشی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۳۸۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جنجال ورود حجاب به سهمیه دارویی داروخانهها | آنجا محلی برای بیمار است، با روانشان بازی نکنید!
روز گذشته خبری روی خروجی خبرگزاریها قرار گرفت مبنی بر اینکه تعیین سهمیه داروخانهها بر اساس «رعایت حجاب» صورت خواهد گرفت و به سرعت در بین کاربران شبکههای اجتماعی بحث برانگیز شد. رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد که رعایت حجاب در داروخانهها در ارائه سهمیه به آنها نقش دارد و سهمیه داروی داروخانه ها با توجه به وضع حجاب کارکنان تعیین میشود!
حیدر محمدی روز گذشته گفت: این سازمان از نخستین مجموعههایی بود که مسئله حجاب را در دستور کار قرار داد و «به همین دلیل اصول رعایت پوشش در داروخانه را ابلاغ کرد». او از عدم رعایت حجاب به عنوان «ناهنجاری» یاد کرده و گفته که «موضوع رعایت هنجارها» از مواردی است که در «سهمیه داروخانهها نقش دارد». به گفته حیدر محمدی، «اگر یک داروخانه نسبت به رعایت هنجارها اقدام نکند، در وهله نخست تذکر داده میشود و اگر تذکر تأثیری نداشته باشد موارد بازدارنده در خصوص داروخانه متخلف اجرا میشود. اگر موارد بازدارنده نیز مثمرثمر نباشد متخلفان به مراجع قانونی معرفی میشوند».
هنوز هیچ دستورالعملی دریافت نکردیم
هادی اخوتپور رئیس شورای عالی داروخانههای ایران به رویداد ۲۴میگوید هنوز هیچ دستورالعملی در این زمینه به دست آنها نرسیده و اگر منظور رئیس سازمان، حجاب بیماران و مراجعه کنندگان به داروخانهها باشد، چنین کاری از داروخانه دارها ساخته نیست چرا که وظیفه آنها تنها «ارائه دارو به بیمار مستاصل است». او گفته: چیزی تحت عنوان ارزشیابی داروخانهها وجود دارد که شامل بررسی وضعیت، اموال، یخچال ها، دمای داروخانه، ثبت درست بارکد داروها و فاکتورهایی از این دست است. این ارزشیابی به منظور تخصیص سهمیه دارویی انجام میشود و هر یک از این موارد، ضریب متفاوتی دارند و داروخانهها بر اساس امتیازی که میگیرند، سهمیه دارویی دریافت میکنند.
او در مورد احتمال اجرای طرح جدید برای پرسنل داروخانه میگوید: در بخشنامهای که دو سال پیش صادر شد یک سری استانداردهای پوششی برای کارکنان داروخانه در نظر گرفته شده بود. برای مثال پزشک داروخانه باید روپوش سفید تمیز همراه با اتیکت داشته باشد و کارکنان غیر داروساز، روپوش رنگی تمیز بپوشند. همه اینها در ارزشیابی ملاک بود و تا الان در مساله پوشش پرسنل، تاکیدی بر حجاب نبود و تاکید اصلی بر تمیزی و تمایز پزشک داروساز با سایر پرسنل بود.
واکنش به خبر رعایت حجاب در داروخانهها
خبرگزاری ایرنا هم خبر داد: روابطعمومی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه سخنان اخیر رئیس سازمان غذا و دارو ناظر بر پوشش حرفهای کادر داروخانه بوده و تنظیم کننده خبر از گفتار به متن دچار اشتباه محتوایی شده است؛ اظهار کرد: دستورالعمل نحوه پوشش داروخانهها بر اساس چکلیستهای بازرسی، ارزشیابی و حرفهای و بهمنظور تفکیک پرسنل و مسئول فنی است و در خصوص پوشش کارکنان آن است.
گفتنی است، در اسفند ماه 1401، سازمان غذا و دارو دستورالعمل نحوه پوشش کارکنان داروخانه را ابلاغ کرد که از جمله مفاد مهم آن میتوان به ملزم شدن کارکنان زن (اعم از مسوول فنی و سایر کارکنان) به پوشیدن مقنعه مشکیرنگ اشاره کرد.