Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: تلاش سه کشور همسایه بر مالکیت مولانا تنها به دلیل عملکرد ظاهری اوست، اما آن ها از باورها و افکار او اطلاعات کافی ندارند.

محمدحسن ادریسی، در آئین بزرگداشت مولانا جلال الدین محمد بلخی که در سالن شیخ‌بهایی شاهین‌شهر برگزار شد با بیان اینکه مولانا با وجود آشنایی با تمام فنون شعر هرگز مدعی برتری نسبت به سایر شعرا نبود، اظهارکرد: مولانا بر فنون، رموز و اجزای شعر تسلط کامل داشت و در بررسی آثار او آشنایی و تسلطش به موسیقی آشکار است، اما او هرگز مدعی برتری نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی شعر را یکی از وسایل مولانا در بیان افکار و نطراتش دانست و افزود: بررسی آثار و زندگینامه مولانا نشان می‌دهد که  شعر و موسیقی در بیان اندیشه هایش نمود دارد و عرفان مولانا از معدود مکتب‌های است که از شعر و موسیقی بهره می‌برد. 

به گزارش ایسنا، این استاد دانشگاه اصفهان، ادامه داد: ارتباط عرفان با شعر و موسیقی به شدت در هم تنیده و پیچیده است و مولانا از عجین شدن موسیقی و شعر در بیان حالات درونی، افکار و احوالات خویش بهره برده و شعر موسیقایی در بیان افکار مولانا به واسطه ریتمیک و پویا بودن آن تاثیرگذار، ادامه دار و زنده است.

وی همه هنرها را دو روی یک سکه برشمرد و تصریح کرد: همه هنرها در درون مطالب ویژگی‌های یکسانی دارند، اما به انواع مختلف بیان می‌شوند، ادبیات و شعر آمیخته به یکدیگرند و مولانا نیز در نهایت استادی و زیبایی از آن بهره جسته است.

مولانا و ملاقات با شمس تبریزی 

ادریسی در تکذیب برخی متون تاریخی که در آن مولانای قبل از شمس را بی ارزش و فاقد درک از دنیای عرفان معرفی ‌کرده‌اند، گفت: بر خلاف منقولات متون تاریخی مولانا پیش از دیدار با شمس تبریزی از اساتید و مدرسان علوم مختلف بوده و استاد "جلال الدین همایی" در کتاب دو جلدی مولوی‌نامه به این مهم اشاره کرده‌ است. همچنین مولانا با رقص و موسیقی به این شکل در عرفان آشنا نبوده اما به سبب آشنایی با شعر، ادبیات و عرفان، مجالس سبعه برگزار کرده‌ است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در ملاقات مولانا و شمس تبریزی حالات، روحیات و راه‌های بیان در مولانا تغییر کرد، ادامه داد: اطلاعات واصله از شمس تبریزی عموما ناقص و پر از تناقضات است و برخی او را بی‌سوادی ژولیده‌ای دانسته‌اند که در عرفان به درجاتی رسیده است.

وی با بیات اینکه دیدگاه مولانا به شمس نگاه به یک انسان کامل است، گفت: مولانا شمس را مجسمه انسان کاملی می‌داند که بر اساس متون دینی باید مطیع و همراه این انسان کامل بود. 

ادریسی رابطه مولانا و شمس را عاشق و معشوق  دانست و تصریح کرد: منظور از رابطه عاشق و معشوق رابطه عشقی میان دو فرد مذکر نیست بلکه هدف بیان رابطه عمیق مرید و مرادی در عرفان است.

وی با بیان اینکه عشق از منظر مولانا زیربنای خلقت و هستی است، خاطرنشان ‌کرد: در عرفان مکاتب بسیاری وجود دارد، اما مکتب مولانا متفاوت بوده، زیرا معتقد است راز هستی و خلقت بر پایه عشق بنا شده و همه چیز به سبب ماهیت وجودی عشق ساری و جاری است.

این استاد دانشگاه اصفهان، با اشاره به تکثر آثار مولانا و برخوردهای متفاوت با آن‌ها ادامه داد: مثنوی معنوی مولانا ۲۶هزار بیت را در بردارد و در شش دفتر تنظیم شده ‌است، اما ۱۸ بیت ابتدای آن عصاره و خلاصه آن بوده و بیانگر "من از معبودم و خداوند دور افتاده ام و مشتاقانه می‌خواهم بازگردم سوی او همانند دور افتادن عاشق از معشوق" است. 

وی مولانا را از معدود شاعرانی دانست که سه کشور مدعی تملک و مالکیت او را دارند و گفت: شهرت جهانی مولانا عظیم و فراگیر بوده و کشورهای افغانستان به سبب زادگاه مولانا در بلخ، اشعار به زبان فارسی مولانا در ایران و ترکیه به دلیل محل دفن مولانا در قونیه مدعی مالکیت اویند. 

ادریسی ادامه داد: هر سه کشور به دنبال مالکیت شاعر هستند، اما هیچ کدام تلاشی برای درک بهتر از افکار، باورها و تاثیر آن دیدگاه‌ها بر زندگی فردی و اجتماعی انسان نکرده اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مولانا استانی شهرستانها دانشگاه اصفهان شمس تبریزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۵۹۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه‌های سریالی سپاهان علیه پرسپولیس با یک محتوا | آفرین؛ چه دیدگاه جالبی!

به گزارش همشهری‌آنلاین، بیانیه‌هایی که باشگاه سپاهان بعد از بازی با پرسپولیس منتشر کرده، از حساب خارج شده است. ساعتی یک بیانیه روی خروجی رسانه‌های رسمی این باشگاه می‌رود و محتوای همه آنها هم این است که «پرسپولیسی‌ها بدتر از ما رفتار کردند.» باشد، قبول؛ اصلا شما در مقابل آنها طیب و طاهر بودید و عنوان بهترین مهمان تاریخ فوتبال جهان برازنده تیم‌تان است.

به خدا فحاشی هواداران میزبان هم نکوهش شد؛ بس است دیگر، وا بدهید. فقط اینکه در یکی از آخرین بیانیه‌های این باشگاه، روی ضرورت برخورد با رسانه‌هایی که اولین‌بار فیلم توهین آن پیرمرد به بانوان تماشاگر را منتشر کردند، تأکید شده است. آفرین، این شد یک چیزی؛ قطعا رسانه مجرم است. اصلا همین فضولی‌ها دردسر درست می‌کند. به جای اینکه سر و صورت خودتان را تمیز کنید، آینه‌ها را بشکنید!

کد خبر 849550 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها ویژه ورزشی باشگاه سپاهان باشگاه پرسپولیس

دیگر خبرها

  • با مشکلات ناشی از افکار منفی آشنا شوید
  • بیانیه‌های سریالی سپاهان علیه پرسپولیس با یک محتوا | آفرین؛ چه دیدگاه جالبی!
  • حساسیت ایرانی‌ها به مسائل اخلاقی قابل تحسین است
  • مترسک؛ عرفان طهماسبی
  • مورایس: تلاش و انگیزه ما فردا ۲ برابر است
  • مورایس: بازی حساسی با استقلال خوزستان داریم
  • تلاش ۲۴ ساعته سازمان خدمات موتوری اصفهان در حوادث شهری
  • دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم/ نگاهی به فیلم مست عشق
  • کیهان باز هم از دست مولانا عبدالحمید شاکی شد
  • اینجا آمریکاست و آنهایی که در سمت درست تاریخ ایستاده‌اند