اجرای آهنگ محبوب ایرانیان توسط خواننده تاجیک
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۵۹۰۹۵
گروه همنوازی از کشور تاجیکستان به سرپرستی و خوانندگی دولتمند خالف هنرمند پیشگام و مطرح موسیقی تاجیکستان در اولین دور از مجموعه کنسرتهای خود که طی روزهای پیش رو در تالار وحدت تهران و برج میلاد پیش روی مخاطبان قرار میگیرد، شب باشکوهی را با خوانش آثاری از شاعران برجسته کشورمان برای مخاطبان رقم زد.
خالف و پسرش لایق در این کنسرت که اولین شب از برگزاری آن شامگاه یکشنبه نوزدهم تیرماه همزمان با عید سعید قربان در تالار وحدت به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی پیش روی مخاطبان قرار گرفت، قطعاتی از آثار منتخب خود از جمله «ندانی که کیستم» با شعری از شهریار، «مرا تو زنده خواهی داشت» با شعری از لایق شیرعلی، «ای قوم به حج رفته» با شعر مولانا، «صبح وصال» با شعر سیدعلی همدانی، «شاد است و آهسته آهسته» با شعر صائب تبریزی، «شاه پناهم بده» با شعری از حبیب الله چایچیان، «مستان سلامت میکنند» با شعر مولانا، «دیوانه شو» با شعر مولانا، «دور مشو» با شعر مولانا، «مادرم» با شعر صفر محمد ایوبی، «حلقه دامت» با شعر بی دل، «ای که ز من» با شعر اقبال لاهوری، «ای نگاهت» با شعر علیرضا قزوه، «بهار جانها» با شعر مولانا، «مهمانت کنم» با شعر مولانا را اجرا کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اجرای این قطعات در حالی بود که با توجه به سبک و صدای ویژه دولتمند که دربرگیرنده محدوده صدایی منحصر به فرد و ویژهای است و مخاطبان هم میدانستند که در چه برنامهای حضور یافتهاند، فضای بسیار باشکوهی را در تالار وحدت به وجود آورده بود. شرایطی که اگر چه میتوانست با عدم حضور تعدادی از کودکان خردسال که از سوی برخی از خانواده ندانسته در سالن حضور پیدا کرده بودند، شکل و شمایل بسیار بهتری پیدا کند، اما هر چه بود ارائه جلوهای ناب از موسیقی کشور تاجیکستان بود که به واسطه زبان مشترک فارسی و البته قدرتمندی و هماهنگی قابل توجه گروه نوازندگان بعد از مدتها فضای متفاوتی را در چارچوب برگزاری کنسرتهای موسیقی پایتخت به وجود اورد که این روزها در تسخیر موسیقی عامه پسندی هستند که در هفتههای اخیر با چالشها و حاشیههای بزرگی از جمله پلی بک خوانی و موارد مشابه روبهرو بوده است.
از نکات جالب توجه کنسرت دوستی گروه همنوازان تاجیکستان، ارائه تجربهای ارزشمند و متفاوت از موسیقی بود، بهخصوص که در این ماهها به ویژه بعد از پشت سر گذاشتن دوران تعطیلی کنسرتها در تهران و پایتخت کمتر اجرای زندهای را میتوان یافت که خارج از مارکتینگ رایج این روزهای موسیقی باشد، این در حالی است که لهجه بسیار شیرین دولتمند در هنگام معرفی قطعاتی که اغلب برای شنوندگان کنسرت آشنا بود، به فضای کنسرت جلوه متفاوتی بخشیده بود که ای کاش این جلوه متفاوت میتوانست با برنامهریزی دقیقتر و سنجیدهتر مدیران نهادهای فرهنگی به شکل مستمری پیش روی مخاطبانی قرار گذاشته میشد.
دولتمند خالف در بخش اجرای قطعه «ای شاه پناهم بده» که اختصاص به مقام والای حضرت رضا (ع) دارد خطاب به حاضران در سالن گفت: میدانم که این قطعه در پیشواز آهنگ انتظار بسیاری از تلفن همراه ایرانیان است بنابراین تمام تلاش خود را انجام دادیم که بتوانیم به واسطه این علاقهمندی و البته علاقهمندی های خودم آن را در این کنسرت برای شما اجرا کنیم.
دو قطعه «دور مشو» و «دیوانه شو» نیز دو قطعه بسیار پرطرفدار کنسرت شب گذشته دولتمند خالف بودند که هم توسط پسرش لایق و هم توسط این استاد موسیقی تاجیکستان برای مخاطبان اجرا شد. موسیقیهایی که دولتمند از آنها به عنوان ویترین کنسرتهای گروه همنوازان تاجیکستان در این سالها یاد کرد.
این هنرمند مشهور موسیقی منطقه تاجیکستان که در این سالها کمتر به کشورمان سفر کرده بود، در کنسرتی که پیش روی مخاطبان قرار داد، اگرچه دیگر آن هنرمند سرحال و جوان سالهای قبل نبود، اما محدوده صدایی بسیار متفاوت او در حوزه موسیقی و همچنین به کار گیری از سازبندی که وجوه مختلفی از آن شباهت فراوانی به موسیقی ایران زمین داشت، بازهم نشان داد که دود از کنده بلند میشود و او میتواند به واسطه انتخاب استادانه آثاری از شاعران برگزیده ادبیات کلاسیک و معاصر کشورمان، حال و هوای متفاوتی را به کنسرتی بدهد که این بار از حضور سلبریتی های موسیقی در آن خبری نبود، اما آنچنان دارای بار معنایی و مفهومی قابل تمرکزی بود که میتوان از آن به عنوان یکی از کنسرتهای با کیفیت این هفتههای موسیقی در کشورمان یاد کرد.
مجید زینالعابدینی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، امیر حسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علیرضا قزوه شاعر و مدیر دفتر موسیقی و شعر و سرود سازمان صداوسیما نیز از مهمانان ویژه اولین کنسرت دولتمند خالف در تالار وحدت بودند.
۵۷۲۴۴
کد خبر 1649937منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: موسیقی موسیقی جهان خواننده تالار وحدت تاجیکستان پیش روی مخاطبان تالار وحدت شعر مولانا دولتمند خالف کنسرت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۹۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هنری که لاکچری شده!
گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مصطفی میرزاباقری ـ مسئله گرانی موضوعی نیست که کسی از آن خبر نداشته باشد و حتی پولدارها هم از وضعیت گرانی مینالند. هر روز یک کالایی گران میشود، یک روز گوشت، یک روز نوبت مرغ است، یک روز نوبت میوه و روز دیگر گرانی مسکن و. هر روز یک موضوع در اقتصاد ما مطرح و به چالش تبدیل میشود.
این گرانیها به فرهنگ هم رسوخ پیدا کرده و به کنسرتها هم کشیده شده است. بلیت کنسرتها از روزهای اول سال به حدود یک میلیون تومان هم رسیده و این سوال مطرح است که طی یک ماه گذشته مگر چه اتفاقی افتاده که بلیت کنسرت به صورت چراغ خاموش این همه افزایش قیمت داشته است؟
برگزاری کنسرت در بسیاری از جوامع امری رایج به شمار میرود و سالانه هنرمندان مطرح موسیقی در فصول مختلف سال در فستیوالها و یا تورهای کنسرت خود روی صحنه میروند؛ بدین ترتیب مردم میتوانند با حضور در این کنسرتها اوقات خوشی را تجربه کنند. هرچند که کنسرت رفتن حداقل در ژانرهای عامهپسند در سایر کشورها امری عادی به شمار میرود و کنسرت رفتن بجز در ژانرهای اپرا یا کلاسیک کالایی لوکس به شمار نمیآید، اما با بالا رفتن نرخ تورم، مردم عادی کمتر میتوانند در یک کنسرت شرکت کنند.
نکته تلخ ماجرا اینجاست که گرانیها وافزایش نامتعارف هزینهها از سبد فرهنگی خانوادههای ایرانی کاسته و بیشترین ضربه را به اهالی فرهنگ و هنر وارد کرده و کنسرتهای چند صد هزار تومانی باعث شده خیلی از خانوادهها خط قرمزی دور اینگونه برنامههای فرهنگی و شاد بکشند. در حال حاضر ارتباط با موسیقی فقط با دانلود و شنیدن آهنگ از سایتهای رسمی و غیررسمی اتفاق میفتد و فقط کسانی که توانایی مالی دارند میتوانند به کنسرت بروند.
باید قبول کرد که کنسرت هم به کالایی لوکس و لاکچری تبدیل شده که دیگر همگان امکان استفاده از این شرایط را ندارند و افزایش قیمت بلیط باعث شده مخاطبان بالقوه کنسرتهاهرگز به مخاطب فعال بدل نشوند و نیز از مخاطبان بالفعل موسیقی کاسته شود که در دراز مدت به نفع هیچکسی نیست.
وقتی بلیت کنسرتی حدود ۹۰۰ هزارتومان باشد، یک خانواده چهار نفره باید سه میلیون و ۶۰۰ هزارتومان هزینه کند. با احتساب پایه حقوق یک کارمند یا کارگر مطابق با پایه دستمزد وزارت کار، این رقم یک سوم میزان حقوقشان است.
گران شدنی هر کالایی منجر به ریزش مخاطبان آن کالا یا خدمات است، اما مردم مجبورند خود را با این شرایط وفق دهند و خود را با این شرایط سازگار کند نه اینکه عادت کنند و افزایش قیمتها باعث حذف کالای فرهنگی از سبد خانوارها شده است.
به هر حال با توجه به شعار امسال امیدواریم حتی مردم در صحنه هنر هم دخیل شوند و حتی برگزاری جشنوارههای موسیقی هم به بخش خصوصی واگذار شود و ارگانها، بنیادها و سازمانهای مربوطه با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۳ به عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر انقلاب برای کمک به تولید آثار ارزشمند هنری قدم برداردند.
اگر هزینه فعالیتهای فرهنگی بالا رود و اگر سینما و موسیقی کشور تعطیل شود، چه چیزی از فرهنگ باقی میماند؟
البته همه تقصیرها را نباید به گردن قیمت بلیت کنسرت انداخت و باید فرآیند اقتصادی برگزاری کنسرتها هم اصلاح شود تا شاهد حضور همه اقشار جامعه در کنسرتها باشیم.
باید قبول کرد که کنسرتها تثیر بالایی در شادیبخشی دارند و باید پیش از هر چیزی برای ایجاد این شادی زیرساختهای اصلی مانند سالنهای مناسب ایجاد شود و سپس با حمایتهای دولتی نرخ قیمت بلیتها را کنترل کرد تا عامه مردم بتوانند حداقل سالی دو بار به کنسرت بروند و از شادیهای جمعی محروم نشوند.
انتهای پیام/